Social kapital i organisationer

Ledelse, kommunikation og samarbejde


Social kapital handler om at sætte samarbejdet om kerneopgaven i fokus og arbejde på måder, der fremmer oplevelsen af tillid og retfærdighed. Både forskning og erfaring viser, at  medarbejdernes trivsel øges, samtidig med at effektiviteten højnes, når der arbejdes bevidst med social kapital.
Hvad gemmer sig bag begrebet social kapital, og hvordan får vi organisationens sociale kapital til at vokse? Hvordan bringer vi social kapital ind i organisationens hverdag – i kerneopgaven, på alle niveauer, og i kommunikationen med hinanden og med kunder og borgere?

Fokus på at øge den sociale kapital

Disse og mange andre spørgsmål belyses i Social kapital i organisationer, hvor forfatterne knytter begrebet til den systemiske tanke og viser, hvordan det kan bruges til at arbejde systematisk i forandringsprocesser og i organisationens daglige drift. Social kapital handler dybest set om relationer – hvad enten man taler om den samlende sociale kapital i den enkelte enhed, den brobyggende kapital på tværs af enheder eller den forbindende sociale kapital mellem organisationens niveauer.

Social kapital opstår og udvikles i samarbejde med andre – og bogen rummer anvisninger på, hvordan man kan arbejde bevidst med at udvikle social kapital – til gavn for produktivitet og samarbejde. Bogen sætter fokus på, hvordan man kan arbejde med ledelse, kommunikation, forandringsprocesser, MUS-samtaler, målinger m.v., så den sociale kapital øges.

Køb bogen her.
Bemærk: Bogen forhandles via vores samarbejdspartner saxo.com

Hvis du ønsker at fremme din organisations sociale kapital udbyder vi en række kurser, der kan hjælpe dig på rette vej.